Ne mai miră ceva?


Ne mai miră propunerea doamnei Andronescu, aceea de a permite celor care au picat la bacalaureat să fie primiți într-un an pregătitor la facultăți, urmând ca după ce vor lua examenul de maturitate anul viitor să fie trecuți în anul II? Nu, totul este conform panoului din imaginea alăturată.

Da, fiecare dintre noi poate merită cele mai bune școli, dar numai și numai dacă este în stare să le urmeze. Iar a lua un examen de bacalaureat este o condiție esențială. Care sunt însă cele mai bune școli? Ce dă valoare unei școli? Se pare că profesorii de la Oxford au găsit răspunsul: elevii care vin la acea universitate, care trec examenul de admitere – căzut în derizoriu, apropos, la noi. Și care au trecut și de probele de la finalul liceului. Cum rămâne cu facultățile particulare la care predau și profesorii de la cele de stat, pentru rotunjirea veniturilor? Ce randament poate avea un asemenea profesor, presupunând că își ține toate cursurile? Îmi este greu să înțeleg dar, cum spuneam, nu mă miră. Nu mă miră nici faptul că nu am auzit de proiecte mari de cercetare ale universităților noastre, în care studenții să fie angrenați și să depindă părțile practice ale teoriei învățate. Am auzit însă de firme sau institute ale profesorilor universitari care folosesc studenți pentru propriul beneficiu. Nu mă mai miră.

Nu mă miră nici recentele scandaluri legate de țigani – chiar nu știu și nici nu mă interesează de ce unii dintre reprezentanții lor țin să fie denumiți rromi. Mi se pare deplasat tocmai pentru că pentru cineva din exterior poate fi influențat de efectul de halo și să confunde românii cu această etnie. Și chiar nu vreau să fiu pus în aceeași oală cu ei! Asta pentru că am dat examen cu 7 pe loc la facultate și nu am avut loc pus deoparte de către stat. Asta pentru că am bun simț și nu îmi ridic poalele în cap pe stradă, pentru a-i intimida pe cei cu bun simț. Pentru că nu fur și pentru că nu cerșesc. Pentru că înțeleg faptul că fac parte dintr-o societate și mă conformez, fără a mă lamenta și a cere drepturi fără a da, la rândul meu ceva semenilor din jur.

Am ajuns să fim arătați cu degetul pentru felul de a fi al țiganilor prin Europa. Ce fac televiziunile? Ne arată ce valoare este Damian Drăghici! Ne arată reprezentanți ai țiganilor din Parlament sau din organizații non-guvernamentale care cer, culmea!, ca statul să se implice în integrarea etnicilor pe care-i reprezintă. Toată stima pentru Damian Drăghici! Poate pot aprecia istețimea celor care reprezintă țiganii în România. Dar vorbim totuși de planuri diferite. Nu au legătură unele cu altele. Organizarea de factură tribală a țiganilor ar trebui să ne spună că indivizii care fură sau cerșesc fac asta pentru că undeva stau ascunși capi care organizează aceste lucruri. Iar în țară, programele de integrare ale țiganilor îmi par găuri negre pentru fonduri de orice natură ar fi ele. Pentru că înainte de a pretinde statului sau societății să te accepte, trebuie să accepți tu asta. Doar copiii răsfățați vor totul fără să ofere nimic. Iar dacă rămân așa, viitorul nu le va aduce decât durere. 

Păcat. Țiganii au fost întotdeauna o pată de culoare în istoria noastră. Erau spirite libere, asociate cu magia, cu muzica lăutărească. Toate astea au rămas doar o amintire, frumos creionată, de exemplu, de Mircea Eliade în „La țigănci”. Cineva spunea că în timp Europa ar putea să fie ocupată de arabi, țigani și nu știu ce alte nații. Nu pot crede așa ceva. Leagănul civilizației mondiale are un bun sistem imunitar.

Lasă un răspuns

