Politica user friendly – o carte despre consultanții politici și evoluțiile on-line ale comunicării politice


Dacă vreți să vă rupeți de cotidian, ați putea ieși zilele astea la o plimbare prin parcurile orașului. Dacă vă plimbați prin Herăstru, mângâiați de ploaia fină care se așterne pe alei, vă recomand să treceți pe la Romexpo, la târgul de carte Gaudeamus. Veți avea ocazia de a avea sentimentul că ați ajuns în altă lume, într-un univers de universuri. Fiecare dintre acestea vă poate duce departe sau vă poate arăta fațete la care poate nu v-ați gândit ale realității în care trăim împreună.

Cam așa s-a întâmplat și cu mine, în seara asta. Față de alte ediții, cea de acum mi s-a părut mult mai bogată, mult mai plină de viață. Mult mai mulți oameni. Mult mai multe cărți de calitate, mult mai greu să te hotărăști la care să te oprești să o răsfoiești prima.

Am descoperit la standul editurii Tritonic „Politica user friendly”, o carte a trei tinere autoare – Florența Toader, Cătălina Grigorași și Sofia Frunză, care fac parte din noua generație de consultanți politici de pe la noi.

A fost o reală plăcere să  reîntâlnesc în prefață cuvintele doamnei Dorina Guțu, profesoara care m-a făcut, printre altele, să descopăr fascinanta comunicare prin blog. Care a inițiat câteva generații de studenți în analiza și practica a ceea ce numim comunicare în mediul virtual cu o energie debordantă și contagioasă în același timp. Doamna profesoară pune încă de la început niște întrebări: este sau nu este nevoie de comunicare politică on-line? Trebuie ca politicienii să fie prezenți în acest mediu? Trebuie refuzați de către consultanți candidații care nu doresc să fie prezenți în rețelele de socializare?

În prima parte a cărții se aduce în discuție profesia de consultant politic. Deși pare o regulă în societatea zilelor noastre, se pare că aici sunt mult mai dese situațiile în care omul politic – am fost uimit să aflu că tocmai cei tineri intră în categoria asta, consideră că un consultant trebuie să fie bun la toate. Mai mult decât atât, aș completa cu faptul că pot considera că nici nu au nevoie de o viziune, deoarece consultanții sunt plătiți pentru a-i elabora la comandă idei sau strategii din care el să aleagă… Cum să nu?!? Ca și cum punem un afon în fața unei orchestre și mai și avem pretenția să ne placă ceea ce auzim numai pentru că instrumentiștii sunt profesioniști. Nu vom vedea așa ceva niciodată sau, să fiu mai realist, va mai trece ceva timp până când nu ne vor mai durea urechile.

Tot aici avem ocazia să aflăm păreri ale unor nume consacrate deja în consultanța politică: Bogdan Teodorescu, Radu Enache – două nume mari cărora le datorez  eleganța cu care m-au ajutat să-mi formez un mod de gândire specific domeniului, Dan Andronic, Cezar Caluschi, Bogdan Dospinescu, Răzvan Săndulescu, Dan Sultănescu și Ioana Vârsta. O lectură interesantă despre profesie, paralele între canalele tradiționale de comunicare și cel on-line, eficiență în campanii, viitor.

A doua parte a cărții este dedicată rețelei Facebook. Cine nu a auzit de Facebook? Toată lumea. Numai că aici depășim bariera de bârfă de stradă în care excelăm cu toții și trecem la o analiză profesionistă a ceea ce presupune comunicarea pe această platformă. Găsim explicații privind motivația celor care folosesc rețeaua dar și elementele de bază pentru cine nu este încă familiarizat cu ea.

Foarte interesantă metodologia prezentată pentru analiza comunicării pe Facebook de către Elena Udrea și Victor Ponta și pot spune că o voi integra în cea proprie de analiză a profilului psihologic al liderilor de la distanță, la capitolul în care este analizată imaginea actorului.

Partea a treia a cărții ne prezintă influența rețelelor sociale în alegerile care au avut loc în Republica Moldova în 2010. Aflăm informații valoroase despre specificul mediilor politic și virtual de la vecinii noștri și despre caracteristicile rețelelor de socializare. Studiul de caz privind utilizarea Facebook în alegeri ne permite să tragem concluzii interesante privind evoluția comunicării politice în Moldova și gradul în care estul și vestul au influențat acest domeniu.

Ce aș putea să mai spun? O carte plină cu informații valoroase, superb documentată – dovada fiind  o bogată, variată și interesantă bibliografie, care nu trebuie să lipsească niciunui comunicator. Un bun punct de reper, un bun model de analiză. Merită!

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: