De ce Vanghelie va câștiga… din nou


Pentru că are notorietate. Pentru că, în plus, știe cui anume să vorbească – cine vine la vot bineînțeles, ceilalți chiar fiind fără valoare. Dar, ceea ce este mai important, știe cum anume să vorbească.

Să luăm, de exemplu, posterul de mai jos, care poate fi văzut în stațiile RATB din zona parcurilor sectorului 5 și care, după parerea mea, este cel mai bun pe care l-am văzut în campania asta:

Se remarcă, încă de la început, cuvântul greu. Este un lait-motiv în toată comunicarea primarului din această campanie, probabil ales în urma unui focus grup. Iar sloganul Vanghelie – Eu nu te las la greu este fascinant datorită faptului că poate fi citit  din ambele sensuri. Se poate presupune că este mesajul primarului, care nu lasă la greu cetățenii. În același timp, privitorul – despre care presupunem în acest moment că se regăsește în publicul țintă, respectiv pensionar, se poate asocia mesajului și, după mai multe expuneri va ajunge să interiorizeze această propoziție. Ce puncte tari avem aici: sloganul este ușor de reținut, reamintește numele actorului politic, include un potențial câștig pentru electorat (nu neapărat mici și bere, cum ar crede unii), marchează diferența față de adversarii USL, se pretează la campanie, sugerează o competiție, este original, este simplu, este clar, este credibil – să nu uităm atenția dată de primar pensionarilor cu întâlniri ți excursii, este util în poziționarea politică și nu este utilizat de alții. De fapt, la capitolul comunicare politică, alții se poartă ca și cum am fi în anii 90. Singurul punct slab îl găsesc în folosirea negației – nu te las la greu. Inconștientul nu lucreză cu negații, de aceea mi s-ar fi părut mai adecvată varianta Eu te sprijin la greu. Se menține un verb kinestezic și cuvântul cheie, greu.

Ceea ce este de admirat la acest print o reprezintă multitudinea de mesaje care se pot desprinde. Primul este cel care face diferența față de adveresarii USL: Ei au umilit pensionarii, eu i-am respectat. Cuvintele se adresează atât pensionarilor cât și copiilor acestora, oameni maturi azi; toți știu că este adevărat, așa că mergem mai departe. Faptul că Pensionarii apare scris cu fonturi mai mari, urmărind spirala unui privirii unui individ care se uită la poster avem următorul drum: fața primarului – subiectul (pensionarii) – comportamentul care se dorește de la subiect (mergem la vot), legat vizual de sigla USL. Atât de simplu, atât de clar!

Autoritatea actorului politic este dată atât de faptul că el este cel care întinde mâna privitorului, devenit astfel un potențial partener (cu care își strânge mâna sau pe care îl ia de mână, să meargă împreună… la vot), cât și de mesaj. El cunoaște situația, își asumă discursul și este aproape de interlocutor. În plus, fotografia amintește de propaganda din vremurile socialismului de pe la noi sau alții, care induce indirect autoritatea atât de recunoscută în acele vremuri de pensionarii de astăzi.

Tehnicile de propagandă folosite sunt răspunsul structurat, apelul la emoții, apelul la autoritate. 

Bravo pentru creativii din echipă! Domn’ primar, pe bune, merită mai mult decât scrie în contract! Din păcate pentru ei, nu prea se va întâmpla – palma dreaptă arată că deși generos și încrezător, sunteți o persoană maipulativă și lipsită de onestitate. Libertin, aventurier  care apreciază jocurile de noroc dar și momentele în care dorește să fie singur…

Fiți fără grijă, nu mă citește multă lume. 🙂

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: