Lectia de propaganda


Subiectul articolului este legat de campania de sensiblizare a publicului, pentru strangerea de donatii pentru Cumintenia pamantului.

Dupa un inceput oarecum timid al campaniei, in media a aparut un clip, de la Papaya, redat mai jos:

Inca de la titlu, simtim un pericol: nu vom mai avea niciodata aceasta sansa. Ce sansa? Incepem sa privim si naratorul ne explica faptul ca istoria este o carte, care poate ne mentioneaza pe noi, ca popor, cu litere mici. Cu alte cuvinte, povestitorul accepta acest lucru si ne invita si pe noi sa fim de acord cu el. Povestea din clip continua aratandu-ne un tren care se indeparteaza de noi – care ne identificam imediat cu cei doi copii abandonati si in care se afla tezaurul. Stim ca este tezaurul pentru ca sunt prezenate piesele de la Muzeul de istorie, adica cele care se afla in tara (sigur, dupa ce ni le-au dat rusii inapoi). Vocea continua sa ne explice ca istoria, acea carte de care vorbea la inceput, are file scrise de altii, fara suflet, pentru noi, cei care traim doar cu sufletul. Atacul la influenta sovietica este direct, prin simbolurile folosite: steaua rosie, secera si ciocanul, Stalin. Atacul continua, facand referire la invataturile lui Marx, Engels si Lenin, „scrise intr-o limba pe care n-am mai inteles-o”, cu referire clara, la limba rusa. Imaginile continua sugerand, daca ar mai fi fost nevoie, ca parintii si-au abandonat copiii, cu referire directa la prezentul nostru, in care oamenii au plecat in Europa sau pe aiurea pentru a putea avea un trai mai bun, lasand copii cu rudele. Povestitorul ajunge la o concluzie: ca poate asta este istoria! Cu alte cuvinte, istoria noastra incepe de la sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial. Nimic de acum 2000 si ceva de ani. Noi avem o problema cu rusii si simtim nevoia sa o spunem peste tot. Mai mult decat atat. O istorie ne care ne-au impus-o altii iar noi, slugi, am urmat drumul impus. Si ce sa vezi? Acum, in 2016, avem ocazia sa facem ceva ce depinde de noi. Ce anume? Sa donam bani pentru Cumintenia pamantului!

Pe bune?!?! Asta este singurul lucru pe care il putem face pentru noi, fara sa ne fie impus de dinafara? Nu vreau sa cred asa ceva! Clipul acesta mi s-a parut injositor, ca roman. nu am considerat ca trebuie comentat, tocmai pentru ca nu merita. Cu atat mai mult cu cat putem trage concluzia ca Ministerul Culturii a si platit atat realizarea cat si promovarea acestuia.

Parerile au fost impartite. Au aparut si asa zisii lideri de opinie, care ne incurajau sa donam, subliniind sloganul „Brancusi e al tau, asa cum si Romania este a ta” (care a acoperit o buna bucata de vreme fatada guvernului):

Accentul cade pe individualism. „Este al meu!” Da, tragem concluzia ca populatia vizata este din categoriile A, B sau C superior, cu orientari liberale. Ok.

Ei… si ajungem la ziua de astazi, cand ambasada Federatiei ruse doneaza 100 euro pentru campanie si lanseaza urmatorul clip:

Nu este prea alambicat si dureaza jumatate din timpul primului clip. Ideile sunt simple. Ni se atrage atentia ca istoria nu este scrisa de actori si smecherasi din publicitate ci de soldati, pe campurile de lupta. Ceea ce este corect! Tocmai, pe acest lucru evident, incepe injectarea mesajelor. Folosesc aceasta expresie deoarece clipul mi se pare ca o seringa cu otrava pe care o primesti usor, secunda cu secunda, si ale carei efecte le simti instantaneu. Primul mesaj este ca Armata Rusa si Armata Romana – prima aflata deasupra celeilalte, au luptat impreuna pentru independenta Romaniei. Da, a fost asa, dar la 1878. Dupa primul razboi mondial s-a format Romania Mare. Si da, putem sa sa le multumim rusilor pentru ca nu au avut nimic impotriva ca Moldova de peste Prut sa fie parte a Romaniei. Poate nici acum nu ar avea nimic impotriva, nu?

Se continua cu a doua idee, despre al doilea razboi mondial, in care aflam ca Armata Sovietica (desi in imagini apare scris „Armata Rusa”) si Armata Romana au luptat impreuna pentru independenta Europei. Independenta fata de cine? A, eliberare poate… Mesajul acesta merge insa in zilele noastre, cand Moscova lanseaza ideea ca americanii trebuie scosi din Europa. Tare mi-e ca ideea armatei UE a plecat de la ei… dar asta este alt subiect. Ni se reaminteste ca dupa razboi URSS a sprijinit Romania. Sigur ca da, pe cei de la conducerea Romaniei. Omul de rand, la fel ca cel din Rusia, ducea tot greul in spate si platea din greu acest sprijin. Se aminteste despre industrializarea Romaniei, facuta tot cu sprijin sovietic si care pune degetul pe rana: industria a avut un declin si mai are pana sa-si revina. Parinti care pleaca sa munceasca in strainatate tocmai pentru ca aici nu mai au unde. Mesajul final este acela ca tinerii trebuie sa invete istoria adevarata, iar imaginile sunt cele ale primului clip, date pe repede inapoi. Procedura specifica tehnicii de disociere din programarea neuro-lingvistica.

Finalul este interesant. Ambasada Federatiei Ruse la Bucuresti afirma ca „Romania trebuie sa-si recupereze valorile”. Sa intelegem ca ne anunta ca foarte curand ne vor inapoia tezaurul in intregime???!!! Super tare!!!

Manipulare aproape perfecta, cel mai probabil ca urmare a atacului la URSS din primul clip. Rusii nu se dezic de istorie iar acel atac a fost perceput la Rusia de astazi. Chiar, oare de ce a fost nevoie de asa ceva?

Nici nu vreau sa-mi imaginez hazul facut de rusi dupa ce, in urma donatiei prin sms, au primit mesajul asta (primit de Moise Guran si afisat tot astazi pe FB… o fi fost convins de rusi?!?!):

14441063_10207441797867058_204771652487911104_n

Probabil ca la 100 de euro le spunea si ca Romania este a lor, la fel cum este si Brancusi… Jenanta situatie pentru noi, doar pentru ca publicitarii nostri civili nu au viziune strategica. Nici macar pentru ei.

Concluzii (pentru cine a avut rabdare sa citeasca pana aici 🙂 ):

  • la campaniile media nationale angajati profesionisti – cei din publicitatea de pe la noi sunt amatori (cine vrea sa ma contrazica este invitat sa vizioneze si realizarile altora de afara);
  • o campanie cu o tema nationala este mai aproape de comunicarea politica decat de advertising, chiar daca, in acest caz, ideea era ca omul sa scoata niste bani din buzunar pentru a plati ceva;
  • un mesaj poate fi preluat si intors de adversar sau de firma concurenta, asa ca, inainte de a fi lansat, trebuia sa fi fost analizat de un „avocat al diavolului”;
  • nu puteti sa va bateti joc de cineva, cu atat mai mult de o tara, fara sa va asteptati sa reactioneze.
Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: